Strona główna Sport Marketing w PKO Ekstraklasie. Kto najlepiej opanował social media?

Marketing w PKO Ekstraklasie. Kto najlepiej opanował social media? [ranking]

0

Media społecznościowe z roku na rok zyskują na znaczeniu. Widać to coraz mocniej również w świecie sportu, gdzie organizacje sportowe, kluby, czy sportowcy wykorzystują social media do budowania społeczności i swojej marki. Zagłębiliśmy się w to jak wygląda ta część marketingu sportowego w klubach z najwyższego piłkarskiego szczebla w Polsce.

Dobrze opakowany produkt daje większe możliwości finansowe. Wydaje się, że polska piłka jest dużo lepiej opakowana niż na to zasługuje poziomem sportowym. Polskie kluby śladem zespołów z najlepszych światowych lig od lat inwestują w swoje media społecznościowe. Zwiększa to interakcje z kibicami przyciągając ich na stadiony, tworzy związek z klubem zachęcając do kupna produktów z klubowych sklepów, a także daje możliwości znalezienia reklamodawców. Jeśli coś budzi zainteresowanie w „społecznościówkach” to jest to interesujące również dla potencjalnych sponsorów.

Pojawienie się Facebooka dało nowe możliwości klubom sportowym. W 2008 roku na tej platformie pojawiły się strony czołowych polskich klubów Lecha Poznań i Legii Warszawa. Nie może też dziwić, że te kluby najlepiej wypadają w rankingu nie tylko tej „społecznościówki”. Kluby te w tym czasie wielokrotnie reprezentowały Polskę na arenie międzynarodowej dzięki czemu ich stronami mogli zainteresować się piłkarscy fani z całej Europy. Szczególnie Legia Warszawa w ostatnich 13 lat zanotowała sporo tytułów Mistrza Polski oraz ciekawych występów w europejskich pucharach z sezonem w Lidze Mistrzów włącznie.

Spora społeczność zgromadziła się również wokół innych dużych ośrodków w Polsce: Kraków (Wisła), Wrocław (Śląsk), Gdańsk (Lechia), czy Szczecin (Pogoń). Powyżej 150 tysięcy osób śledzi również profil 14-krotnego Mistrza Polski- Górnika Zabrze. Klub ten przed sezonem zasilił Mistrz Świata z 2014 roku Lukas Podolski, a frekwencja na meczach Górnika należy od lat do najwyższych w kraju. Ponad 100 tysięczne profile w naszej Ekstraklasie posiadają jeszcze: Jagiellonia Białystok oraz Cracovia. Klub z Krakowa zbudował dwa razy większą społeczność niż kolejny w stawce Raków Częstochowa. Zespół budowany przez Marka Świerczewskiego to świeży projekt, który nie zdążył jeszcze zbudować odpowiedniej grupy obserwujących wokół siebie. W dolnej części stawki jest więcej przykładów klubów, które przez wiele ostatnich lat występowały w niższych ligach i nie miały tak dobrej ekspozycji, by zgromadzić wokół siebie wielkie rzesze fanów. Przykładowo Stal Mielec w sezonie 2007/08 występowała jeszcze w IV lidze, a na Facebooku pojawiła się 28 grudnia 2012 roku.

Kluby Ekstraklasy są również widoczne na Twitterze. Jedynie Bruk-Bet Termalica Nieciecza nie posiada oficjalnego aktualnie prowadzonego konta. Ranking ten jest bardzo podobny do poprzedniego, jedynie obserwujących jest mniej, gdyż TT to portal o innej specyfice. Nie tak masowy jak Fb, czy IG, ale opiniotwórczy, pełen interakcji i dodający klubom zainteresowania. Tutaj też warto zaznaczyć, że prowadząca w rankingu Legia pojawiła się na TT w 2009 roku, natomiast wspomniana wyżej Stal Mielec (16 miejsce) w 2015 roku.

Masowym portalem, szczególnie w młodym pokoleniu staje się Instagram. Na tym portalu najwięcej obserwujących zebrała Lechia Gdańsk wyprzedzająca Legię i Lecha. Stawkę znów zamyka Bruk-Bet Termalica Nieciecza:

  1. Lechia 252 tys. obserwujących
  2. Legia 244 tys. obserwujących
  3. Lech 130 tys. obserwujących
  4. Wisła Kraków 80,5 tys. obserwujących
  5. Pogoń 40,6 tys. obserwujących
  6. Śląsk Wrocław 39,2tys. obserwujących
  7. Górnik Zabrze 36,1 tys. obserwujących
  8. Cracovia 34,4 tys. obserwujących
  9. Jagiellonia 25,6 tys. obserwujących
  10. Wisła Płock 21,5 tys. obserwujących
  11. Raków 20,5 tys. obserwujących
  12. Piast Gliwice 19,2 tys. obserwujących
  13. Zagłębie Lubin 15,7 tys. obserwujących
  14. Warta 15,4 tys. obserwujących
  15. Radomiak Radom 14,7 tys. obserwujących
  16. Stal Mielec 11,2 tys. obserwujących
  17. Górnik Łęczna 3,7 tys. obserwujących
  18. Bruk-Bet Termalica Nieciecza 3,2 tys. obserwujących

Wśród najmłodszych użytkowników mediów społecznościowych króluje Tik Tok. Tu znów rządzi Legia, ale drugie miejsce zaskakująco zebrała Wisła Płock, która zbudowała dobry zespół filmowy i nie jedna produkcja z tego klubu wzbudziła już zainteresowanie. W klasyfikacji nie uwzględniamy Wisły Kraków, Śląska Wrocław i Bruk-Betu Termaliki Niecieczy praktycznie nieobecnych na tej platformie.

  1. Legia Warszawa 112,5 tys. obserwujących
  2. Wisła Płock 43,2 tys. obserwujących
  3. Pogoń Szczecin 40,8 tys. obserwujących
  4. Lech Poznań 34,2 tys. obserwujących
  5. Jagiellonia Białystok 20,3 tys. obserwujących
  6. Raków Częstochowa 17,1 tys. obserwujących
  7. Górnik Łęczna 6,4 tys. obserwujących
  8. Zagłębie Lubin 4,6 tys. obserwujących
  9. Radomiak Radom 3 tys. obserwujących
  10. Cracovia 2,2 tys. obserwujących
  11. Stal Mielec 2,1 tys. obserwujących
  12. Piast Gliwice 1,9 tys. obserwujących
  13. Warta Poznań 1,7 tys. obserwujących
  14. Górnik Zabrze 1,2 tys. obserwujących
  15. Lechia Gdańsk 1,1 tys. obserwujących

Na koniec klasyfikacja subskrybentów na serwisie YouTube. Wszystkie zespoły Ekstraklasy posiadają oficjalne kanały i klubowe telewizje, które służą nie tylko do wrzucania konferencji prasowych, ale również ukazywania drużyn młodzieżowych, spotów, relacji i zapowiedzi oraz wszystkiego co się dzieje wokół pierwszej drużyny:

  1. Lega 139 tys. subskrybentów
  2. Lech 81 tys. subskrybentów
  3. Lechia Gdańsk 59,8 tys. subskrybentów
  4. Wisła Kraków 35,6 tys. subskrybentów
  5. Śląsk Wrocław 28,6 tys. subskrybentów
  6. Pogoń Szczecin 23,5 tys. subskrybentów
  7. Górnik Zabrze 18,8 tys. subskrybentów
  8. Jagiellonia 16,7 tys. subskrybentów
  9. Cracovia 14,4 tys. subskrybentów
  10. Raków Częstochowa 9,62 tys. subskrybentów
  11. Zagłębie Lubin 9,15 tys. subskrybentów
  12. Piast Gliwice 8,8 tys. subskrybentów
  13. Radomiak Radom 8,5 tys. subskrybentów
  14. Wisła Płock 7,4 tys. subskrybentów
  15. Bruk-Bet Termalica Nieciecza 4,5 tys. subskrybentów
  16. Warta Poznań 4,22 tys. subskrybentów
  17. Stal Mielec 3,8 tys. subskrybentów
  18. Górnik Łęczna 2,4 tys. subskrybentów
Poprzedni artykułStrzały na granicy? Krzyczeli, że zabiją polskich żołnierzy
Następny artykułBędzie bon na prąd i gaz. Rząd szykuje nowe rekompensaty