Media społecznościowe z roku na rok zyskują na znaczeniu. Widać to coraz mocniej również w świecie sportu, gdzie organizacje sportowe, kluby, czy sportowcy wykorzystują social media do budowania społeczności i swojej marki. Zagłębiliśmy się w to jak wygląda ta część marketingu sportowego w klubach z najwyższego piłkarskiego szczebla w Polsce.
Dobrze opakowany produkt daje większe możliwości finansowe. Wydaje się, że polska piłka jest dużo lepiej opakowana niż na to zasługuje poziomem sportowym. Polskie kluby śladem zespołów z najlepszych światowych lig od lat inwestują w swoje media społecznościowe. Zwiększa to interakcje z kibicami przyciągając ich na stadiony, tworzy związek z klubem zachęcając do kupna produktów z klubowych sklepów, a także daje możliwości znalezienia reklamodawców. Jeśli coś budzi zainteresowanie w „społecznościówkach” to jest to interesujące również dla potencjalnych sponsorów.
Pojawienie się Facebooka dało nowe możliwości klubom sportowym. W 2008 roku na tej platformie pojawiły się strony czołowych polskich klubów Lecha Poznań i Legii Warszawa. Nie może też dziwić, że te kluby najlepiej wypadają w rankingu nie tylko tej „społecznościówki”. Kluby te w tym czasie wielokrotnie reprezentowały Polskę na arenie międzynarodowej dzięki czemu ich stronami mogli zainteresować się piłkarscy fani z całej Europy. Szczególnie Legia Warszawa w ostatnich 13 lat zanotowała sporo tytułów Mistrza Polski oraz ciekawych występów w europejskich pucharach z sezonem w Lidze Mistrzów włącznie.
Spora społeczność zgromadziła się również wokół innych dużych ośrodków w Polsce: Kraków (Wisła), Wrocław (Śląsk), Gdańsk (Lechia), czy Szczecin (Pogoń). Powyżej 150 tysięcy osób śledzi również profil 14-krotnego Mistrza Polski- Górnika Zabrze. Klub ten przed sezonem zasilił Mistrz Świata z 2014 roku Lukas Podolski, a frekwencja na meczach Górnika należy od lat do najwyższych w kraju. Ponad 100 tysięczne profile w naszej Ekstraklasie posiadają jeszcze: Jagiellonia Białystok oraz Cracovia. Klub z Krakowa zbudował dwa razy większą społeczność niż kolejny w stawce Raków Częstochowa. Zespół budowany przez Marka Świerczewskiego to świeży projekt, który nie zdążył jeszcze zbudować odpowiedniej grupy obserwujących wokół siebie. W dolnej części stawki jest więcej przykładów klubów, które przez wiele ostatnich lat występowały w niższych ligach i nie miały tak dobrej ekspozycji, by zgromadzić wokół siebie wielkie rzesze fanów. Przykładowo Stal Mielec w sezonie 2007/08 występowała jeszcze w IV lidze, a na Facebooku pojawiła się 28 grudnia 2012 roku.

Kluby Ekstraklasy są również widoczne na Twitterze. Jedynie Bruk-Bet Termalica Nieciecza nie posiada oficjalnego aktualnie prowadzonego konta. Ranking ten jest bardzo podobny do poprzedniego, jedynie obserwujących jest mniej, gdyż TT to portal o innej specyfice. Nie tak masowy jak Fb, czy IG, ale opiniotwórczy, pełen interakcji i dodający klubom zainteresowania. Tutaj też warto zaznaczyć, że prowadząca w rankingu Legia pojawiła się na TT w 2009 roku, natomiast wspomniana wyżej Stal Mielec (16 miejsce) w 2015 roku.

Masowym portalem, szczególnie w młodym pokoleniu staje się Instagram. Na tym portalu najwięcej obserwujących zebrała Lechia Gdańsk wyprzedzająca Legię i Lecha. Stawkę znów zamyka Bruk-Bet Termalica Nieciecza:
- Lechia 252 tys. obserwujących
- Legia 244 tys. obserwujących
- Lech 130 tys. obserwujących
- Wisła Kraków 80,5 tys. obserwujących
- Pogoń 40,6 tys. obserwujących
- Śląsk Wrocław 39,2tys. obserwujących
- Górnik Zabrze 36,1 tys. obserwujących
- Cracovia 34,4 tys. obserwujących
- Jagiellonia 25,6 tys. obserwujących
- Wisła Płock 21,5 tys. obserwujących
- Raków 20,5 tys. obserwujących
- Piast Gliwice 19,2 tys. obserwujących
- Zagłębie Lubin 15,7 tys. obserwujących
- Warta 15,4 tys. obserwujących
- Radomiak Radom 14,7 tys. obserwujących
- Stal Mielec 11,2 tys. obserwujących
- Górnik Łęczna 3,7 tys. obserwujących
- Bruk-Bet Termalica Nieciecza 3,2 tys. obserwujących
Wśród najmłodszych użytkowników mediów społecznościowych króluje Tik Tok. Tu znów rządzi Legia, ale drugie miejsce zaskakująco zebrała Wisła Płock, która zbudowała dobry zespół filmowy i nie jedna produkcja z tego klubu wzbudziła już zainteresowanie. W klasyfikacji nie uwzględniamy Wisły Kraków, Śląska Wrocław i Bruk-Betu Termaliki Niecieczy praktycznie nieobecnych na tej platformie.
- Legia Warszawa 112,5 tys. obserwujących
- Wisła Płock 43,2 tys. obserwujących
- Pogoń Szczecin 40,8 tys. obserwujących
- Lech Poznań 34,2 tys. obserwujących
- Jagiellonia Białystok 20,3 tys. obserwujących
- Raków Częstochowa 17,1 tys. obserwujących
- Górnik Łęczna 6,4 tys. obserwujących
- Zagłębie Lubin 4,6 tys. obserwujących
- Radomiak Radom 3 tys. obserwujących
- Cracovia 2,2 tys. obserwujących
- Stal Mielec 2,1 tys. obserwujących
- Piast Gliwice 1,9 tys. obserwujących
- Warta Poznań 1,7 tys. obserwujących
- Górnik Zabrze 1,2 tys. obserwujących
- Lechia Gdańsk 1,1 tys. obserwujących
Na koniec klasyfikacja subskrybentów na serwisie YouTube. Wszystkie zespoły Ekstraklasy posiadają oficjalne kanały i klubowe telewizje, które służą nie tylko do wrzucania konferencji prasowych, ale również ukazywania drużyn młodzieżowych, spotów, relacji i zapowiedzi oraz wszystkiego co się dzieje wokół pierwszej drużyny:
- Lega 139 tys. subskrybentów
- Lech 81 tys. subskrybentów
- Lechia Gdańsk 59,8 tys. subskrybentów
- Wisła Kraków 35,6 tys. subskrybentów
- Śląsk Wrocław 28,6 tys. subskrybentów
- Pogoń Szczecin 23,5 tys. subskrybentów
- Górnik Zabrze 18,8 tys. subskrybentów
- Jagiellonia 16,7 tys. subskrybentów
- Cracovia 14,4 tys. subskrybentów
- Raków Częstochowa 9,62 tys. subskrybentów
- Zagłębie Lubin 9,15 tys. subskrybentów
- Piast Gliwice 8,8 tys. subskrybentów
- Radomiak Radom 8,5 tys. subskrybentów
- Wisła Płock 7,4 tys. subskrybentów
- Bruk-Bet Termalica Nieciecza 4,5 tys. subskrybentów
- Warta Poznań 4,22 tys. subskrybentów
- Stal Mielec 3,8 tys. subskrybentów
- Górnik Łęczna 2,4 tys. subskrybentów