Strona główna Top Przedświąteczne zakupy Polaków – planujemy wydatki, kupujemy z drugiej ręki – raport...

Przedświąteczne zakupy Polaków – planujemy wydatki, kupujemy z drugiej ręki – raport OLX

0

Przedświąteczne zakupy napędzają liczne promocje. Jednak rosnące koszty życia, ale również – jak wynika z danych Deloitte – troska o klimat i wpływ naszych decyzji zakupowych na planetę [1], studzą nasze apetyty. W konsekwencji stale rośnie popularność re-commerce. Potwierdzają to dane OLX – rośnie liczba sprzedających (+18% rok do roku) oraz kupujących (+13% rok do roku) produkty z drugiej ręki.

Oszczędniej i racjonalniej

Poprawa nastrojów konsumenckich [2] przekłada się na większe wydatki związane z zakupami w okresie przedświątecznym. Jednak, jak wynika z badania Current Consumer Mood, 60% Polaków planuje powstrzymać się przed świętami od zakupu zbędnych produktów. Połowa konsumentów deklaruje zaś, że będzie bardziej wyczulona na promocje, szukając tańszych zamienników ulubionych marek.

Z drugiej ręki

Jak wynika z raportu thredUP, co trzecia osoba planująca zakup świątecznych prezentów deklaruje, że będą to przedmioty wcześniej używane. Decydując się na tego typu zakupy, kierujemy się ceną, ale też unikatowością prezentu oraz względami ekologicznymi [3]. Kategorią, która cieszy się w tym okresie największym zainteresowaniem na OLX, jest elektronika. Odpowiedzi na ogłoszenia wysyłane w samym tylko listopadzie i grudniu stanowią 25% wszystkich wysyłanych w ciągu całego roku. Podobnie jest w przypadku zabawek czy produktów z kategorii Zdrowie i Uroda – liczba odpowiedzi w ciągu dwóch ostatnich miesięcy roku stanowi – w obu przypadkach – 1/4 wszystkich udzielanych w ciągu całego roku. Ale nie tylko kategorie „prezentowe”, budzą pod koniec roku duże zainteresowanie konsumentów. Dowodem na to jest fakt, że w listopadzie i grudniu znaczący wzrost zainteresowania odnotowuje kategoria wyposażenia wnętrz, w której odpowiedzi wysyłane w tym czasie stanowią łącznie 22% wszystkich przesłanych w ciągu całego roku.

„Popularność re-commerce wynika z oszczędności, ale również ze zmiany nawyków konsumenckich. Dotyczy to zwłaszcza osób z pokolenia Z i millenialsów. Potwierdzają to badania Deloitte, z których wynika, że ponad połowa osób znajdujących się w tych grupach definiuje siebie jako zrównoważonych konsumentów. I to oni są kołem zamachowym, napędzającym re-commerce” – mówi Konrad Grygo, analityk biznesowy OLX.

Świąteczny podział wydatków

Tegoroczne świąteczne wydatki będą wyższe niż w roku ubiegłym, chociaż, jak wynika z badania GfK – an NIQ Company Current Consumer Mood, będziemy poszukiwali oszczędności. Równocześnie planujemy więcej niż w 2023 r. wydać na prezenty – średnio ok. 750 zł [4]. Część prezentów niewątpliwie zmieści się w zaplanowanym budżecie. Kiedy jednak zechcemy sięgnąć np. po elektronikę, wówczas zderzymy się z brutalną rzeczywistością – zakup nowego sprzętu to wydatek co najmniej kilkuset złotych. Dlatego też w tym przypadku chętnie sięgamy po produkty z drugiej ręki. Potwierdzają to dane OLX – Elektronika w okresie przedświątecznym jest najpopularniejszą kategorią. Na początku listopada na 10 najpopularniejszych ogłoszeń (pod kątem liczby przesłanych odpowiedzi), dotyczyło jej aż 7.

Re-commerce w natarciu

Popyt na artykuły z drugiej ręki nakręca podaż, co pokazują dane OLX. Spośród około 20 milionów dodawanych każdego miesiąca ogłoszeń sprzedaży 2/3 dotyczy produktów ze statusem „używane”. Pozostałą część stanowią przedmioty oznaczone jako nowe, ale w wielu przypadkach to produkty w doskonałym stanie technicznym i wizualnym, nieużywane, ale np.: powystawowe czy bez oryginalnego opakowania, czyli nadal mieszczące się w kategorii re-commerce. Najdynamiczniejsze wzrosty odnotowują kategorie: Dom i Ogród, Elektronika, Antyki i Kolekcje – około 20%, rok do roku. Przy czym ta ostatnia z nich rozwija się w ostatnim czasie w zawrotnym tempie. Obecnie na OLX znajduje się około miliona ogłoszeń z meblami, kolekcjami, rękodziełami, pamiątkami i gadżetami z PRL.

[1] https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/press-releases/articles/ponad-70-proc-konsumentow-spodziewa-sie-podwyzki-cen-na-boze-narodzenie.html

[2] https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/koniunktura/koniunktura/koniunktura-konsumencka-kwiecien-2023-roku,1,122.html

[3] https://newsroom.thredup.com/news/thredup-releases-holiday-survey-revealing-that-shoppers-are-forgoing-black-friday-to-shop-earlier-and-more-mindfully

[4] https://media-provident.pl/pr/824404/barometr-providenta-bez-barszczu-z-uszkami-i-pierogow-nie-ma-swiatecznego-stolu

Źródło informacji: OLX

Źródło informacji: OLX

MediaRoom PAP

Poprzedni artykułCena ropy na rynkach spada – czy przed świętami zatankujemy taniej?
Następny artykułPacyfikacja kopalni „Wujek” – największa zbrodnia stanu wojennego